Over fictie en waarheid, beeld en verbeelding in de hedendaagse roman over WO1

Opmaak 1 download

 

De Eerste Wereldoorlog tussen geschiedschrijving en verbeelding
De hedendaagse romanschrijvers bevragen zich over, en verbeelden hoe het écht moet geweest zijn, hetzij voor een bijna vergeten familielid (Stefan Hertmans’ grootvader), hetzij voor een fictief personage (Jean Echenoz’ protagonist Anthime Sèze) dat vandaag een gezicht kan geven aan de hel van de frontlinie.

Daarom houdt de betere hedendaagse roman over de Eerste Wereldoorlog ook de relatie tussen document en fictie, geschiedschrijving en verbeelding, verleden en heden tegen het licht.

Twee romans vergeleken
Ondanks een radicaal verschillende opzet, is die bevraging een centraal gegeven, zowel in Hertmans’ Oorlog en terpentijn als in Echenoz’ 14 die in het voorjaar in een Nederlandse vertaling van Martin de Haan verscheen (Breda: De Geus, 2015).

U kunt het artikel van Kris Peeters (Universiteit Antwerpen) en Myrthel Van Etterbeeck (Katholieke Universiteit Leuven) over deze twee romans hier lezen.